piatok 1. apríla 2016

.Veľká noc v Nórsku

God Påske!

Fráza, ktorú počúvate dennodenne od svojich spolužiakov, kolegov, profesorov, či predavačiek už dva týždne pred veľkonočnými sviatkami. Moju druhú Veľkú noc v Nórsku som strávila práve v Trondheime. Z toho, čo som zažila už po druhý rok, mám pocit, že veľkonočné sviatky tu sú veľmi neporovnateľné s tými našimi na Slovensku.

zdroj: https://insideflyer.no/vi-onsker-deg-en-god-paske/

Už od pondelka sa v škole nevyučovalo, viacero prednášok bolo zrušených a aj väčšina školských pracovníkov strávila svoj posledný deň v práci. Respektíve veľa pracujúcich si bralo dovolenky skôr. Prakticky, celý týždeň až do nasledujúceho utorka, kedy bol deň voľna určený na štúdium, sa nevyučovalo. Veľkonočné prázdniny vyše týždňa. Podľa toho, čo som počula, na Slovensku sa vyučovalo až do štvrtku, respektíve do stredy. Nórsko je naozaj jedna z mála krajín, kde sú najdlhšie veľkonočné prázdniny.

Môj osobný názor je, že my tú našu Veľkú noc neberieme až tak veľkolepo a skôr viac kresťansky. Je pravda, že tradície a zvyky sa rokmi vytrácajú aj u nás, ale okrem veľkonočného pondelka to až tak neoslavujeme. My si tu našu Veľkú noc spájame so zlatým dažďom, bahniatkami, kraslicami, šunkou, vajíčkovým syrom, oblievačkou, či šibačkou a väčšina ľudí strávi prázdniny podobne ako každé iné. Stretne sa s rodinou, idú na hory alebo na víkendovú chatu. Rovnako už nie je také populárne si želať krásne veľkonočné sviatky. Myslím, že tieto frázy som najviac používala ako dieťa, keď sme vyrábali veľkonočné pohľadnice, odvtedy som to naozaj až tak často nepočula. Tu v Nórsku, každý učiteľ na poslednej prednáške, manažéri v práci, či kolegovia, želajú God Påske! Je to naozaj počuť na každom rohu a neustále počas celého týždňa. Podobá sa mi to na príchod Nového roku.

Paradoxom je, že Nóri si tieto sviatky veľmi nespájajú s cirkvou, skôr ich berú ako sviatky plné pohody, relaxu a zábavy. Pravdupovediac asi niečom aj na tom bude. V krajine majú síce prohibíciu, avšak počas veľkonočných prázdnin je to to posledné, čo ťa pri pohľade na Nórov napadne. Veľa mojich známych zdieľalo snapchat stories (aplikácia, kde sa dajú posielať fotky a krátke videá) počas celého týždňa a niektorí teda šli dobre naplno. Ak boli aspoň pol dňa triezvi tak to bol rekord, haha. Väčšina Nórov sa presúva z veľkých miest na svoje chatky skryté ďaleko od civilizácie a trávi čas s rodinou. Potom sú tu takí, ktorí idú na dovolenku alebo výlet do zahraničia. Avšak stále najpopulárnejšie sú lyžiarske strediska. Snehu v tomto období je tu stále dostatok, ale aj keby nebol, im to nevadí, pretože idú skôr za zábavou ako za samotným lyžovaním. Minulý rok som pracovala počas Veľkej noci v jednej reštaurácii lyžiarskeho strediska a môžem len potvrdiť, že to bol týždeň, keď bolo v stredisku najviac ľudí, zábavy a ťažkej driny v práci! Afterski praskalo vo švíkoch a stredisko bolo naozaj vtedy rapídne preplnené.


Tento rok, kvôli práci v laboratóriu, som ostala tu v Trondheime, ktoré je tretím najväčším mestom. V meste ostalo naozaj prázdno a takmer nič sa tu cez tieto dni nedialo a vyzeralo to tu skôr ako na dedine. Málo áut a skoro žiadni ľudia! Väčšina obchodov bola zavretá aj niekoľko dní. Pár dní predtým mali však obchodné reťazce obrovské zľavy na sladkosti a niektoré potraviny spojené s týmito sviatkami. Napríklad ja osobne som si kúpila kilo pomarančov za tri koruny! Bežná cena sa pohybuje okolo 25 korún (cca 10 korún/NOK = 1 €) za kilo. Cenový ošiaľ sa prejavil aj na cenách vajíčok, ktoré sa dali kúpiť aj o 30 - 40 korún lacnejšie ako je bežná cena. Na konci týždňa som dokonca objavila Kvikk lunsj (niečo ako nórsky "kit kat") za 2 koruny, bežná cena je cca 15 korún. Veľa produktov zmenilo svoj dizajn na veľkonočný.

Veľkonočné mlieko.
                                                                     zdroj: http://veritokun.tumblr.com/

A taká menšia zaujímavosť na koniec. V pár článkoch som sa dočítala, že počas Veľkej noci v Nórsku je vysielanie v televízii rapídne obohatené o krimi a detektívne seriály, filmy a všetko spojené s týmto slovíčkom. Napínavý komiks si môžete napríklad prečítať aj na krabici od mlieka! Zaujímavé, čo poviete?

A ako ste strávili vy Veľkú noc? Máte skúsenosti z iných krajín? Napíšte do komentu, rada si prečítam rôzne zaujímavosti.

Prajem pekný zvyšok prvého apríla!
Vaša Tati






Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára