pondelok 13. júla 2015

.9 vecí, ktoré si o Nórsku netušil!

V Nórsku som bola presne dvakrát. Prvýkrát študijne, počas vymenného programu Erasmus a druhýkrát pracovne. Obidva skoro polročné pobyty mi trošku viac pomohli priblížiť moju vysnívanú krajinu. Niektoré veci som už vedela z rôznych článkov, časopisov, či internetu...avšak nedalo mi ich aj tak nespomenúť. V niektorých prípadoch som bola milo aj nemilo prekvapená, ba niekedy som až nechápala, čoho sú tí Nóri schopní.


Viac už v článku...



1. Snus vs. cigarety

     Žuvací tabák alebo aj tie "niečím naplnené balíčky", ktoré si tí sexi Nóri toľko dávajú pod svoje pery. Na Slovensku už pár rokov ilegálne a naopak v Nórsku veľmi populárne a voľne dostupné. Tak ako aj pri cigaretách aj pri snus existuje niekoľko druhov tohto tabaku. Sama sa moc nevyznám, takže nebudem si tu vymýšľať. Jedine viem, že sa dá vybrať podľa veľkosti balíčkov alebo či snus chcete porciovaný či sypaný. Na obrázku môžte vidieť porciovaný.


     Fajčenie je bohužial populárne v každej krajine, no z vlastnej skúsenosti viem povedať, že v Nórsku prevláda snus nad cigaretami, a to nie len medzi mladými. U nás na Slovensku nájdete všade samé špaky, v Nórsku zas samé vyžuté snus vrecúška.


2. Sparkstøtting

zdroj: http://ndla.no/nb/node/88096

     S týmto som sa naživo stretla prvýkrát počas svojho pobytu v Nórsku. Ide o sánky, ktoré sa používajú aj pri psích záprahoch, aspoň tak si to všimlo moje laické oko. Deti chodia do školy na sánkach, o ktoré sa zapierajú a odrážajú od zeme. Je to tu veľmi populárne a myslím, že v tých tuhých zimách je to celkom dobrý spôsob ako sa udržať na zamrznutých chodníkoch. Je úplne bežné, že prídete pred školu a niekoľko desiatok takýchto dopravných prostriedkov je odparkovaných pred ňou.


3. Hotovosť vs. kreditka

     V Nórsku je veľmi rozšírená platba kartou. Hotovosť sa snažia využívať naozaj najmenej. Takže asi ako to vyzerá v praxi?
   Idete na benzínku, vložíte kartu, zadáte pin a natankujete si koľko len chcete. Po úkone prebehne transakcia za natankovaný benzín/naftu. Jednoducho povedané zaplatíte za to, čo ste natankovali. Nemusíte sa zdržiavať zamýkaním auta a vyplácaní účtov pri pokladní. Preto sú niektoré benzínky bez iných služieb.


   Prídete na verejné toalety, kde máte zaplatiť len 10 NOK, ale bez platby kartou sa do vnútra nedostanete. Skoro som sa pocikala, keď mi nechcelo načítať slovenskú kartu.
   Jedno veľmi praktické využitie je aj pri platbe lístkov v autobuse, kedy taktiež platíte kartou. Toto by určite ocenili naši slovenskí šoféri, ktorí sa vždy hnevajú keď im podávame papierovú bankovku (sorry kamoškovia:D). Dokonca takáto platba v autobuse sa mi stala zábavnou, raz keď som šla domov z párty. Na väčšine terminálov je taká "strieška", ktorá zakrýva čísla, aby osoby naokolo nevideli, čo ťukáte. Ja som sa bohužial postavila k terminálu pod veľmi čudným uhlom, že práve ta strieška mi zakryla prvý rad čísel. Najprv som pin naťukala, no hneď som si uvedomila, že je nesprávny. Ako som ho chcela opraviť nemohla som nájsť prvý rad čísel. Pozerala som sa pozerala, no proste nenašla som, tak som položila šoférovi asi najhlúpejšiu otázku z môjho života. "Prosím, ja tu nevidím prvý rad čísel, jedna, dva a tri." Ako som to však dopovedala, nejak som sa pohla do iného uhla a zrazu sa mi to tam zjavilo. Proste trapas jak hovado, ale aspoň mám srandu do konca života a berem to, že som bola len unavená po párty. xixi.
   Na záver asi pre mňa najviac prekvapujúce použitie karty bolo na diskotéke. Platila som v šatni za bundu cez terminál.



zdroj: http://www.tellefsdal.se/

4. Umývanie značiek



     Raz pri návrate z nákupu zo Švédska pred nami blikalo auto. Nechápali sme, čo sa deje pretože bolo neskoro večer a cesty naozaj prázdne. Ako sme sa však približovali k objektu, neveriacky sme hľadeli na auto, ktoré čistilo značky. Na princípe žeriavu vysunulo kefu a začalo čistiť značku, pravdepodobne od snehu. Neviem, toto sme s kamarátmi Slovákmi videli prvýkrát, možno to existuje aj na Slovensku, avšak zatiaľ sme sa s tým u nás nestretli. Na internete som nenašla lepší obrázok tak aspoň názorná ukážka...



5. Letné športy v zime, zimné športy v lete


     Vonku -19°C, vy sa drzglocete od zimy, neviete už do čoho by ste sa zababušili. Kým sa rozkúri auto, vy aj druhýkrát stihnete zamrznúť. A kde tu v diaľke sa zjaví bežec označený asi všetkým reflexným, čo doma mal. O desať minút za ním cyklista. Áno, toto je tu úplne bežné. Po týždni sa prestanete čudovať. Nóri si dávajú veľmi záležať na svojej bezpečnosti, či idú niekam na bicykli alebo na pešo, bez reflexných pásikov, búnd, atď...neodídu z domu. Počasie neberú ako prekážku v športe. Tak ako autá majú gumy prispôsobené na zimu (myslím tú nórsku, nie slovenskú:D), tak aj kolesá na bicykloch majú špeciálne hrubé kolesá na zimné počasie. Takže tiež sa po pár cyklistoch prestanete čudovať, prečo im to ide tak v pohode. 

zdroj: http://blog.fjordnorway.com

     Nóri sa bez lyžovanie nevedia zaobísť. Dokonca ani v lete. Aj keď poznám aj takých, ktorí tento šport neznášajú. Ale ako som písala, počasie nie je prekážka v športe. Mnohí z nich navštevujú letné strediská v Nórsku, kde je sneh (asi) po celý rok. Však si predstavte takú letnú lyžovačku s výhľadom na krásne zelené hory. Dokonca mám pár kamarátov, ktorí asi iné obdobie ako zimu nepoznajú. Cez zimnú sezónu pracujú v zimnom stredisku a cez letnú sezónu zas v letnom stredisku.
zdroj: powderhoundak.com

6. Prohibícia

     To, že na Slovensku ľudia pijú ako dúhy, to už vedia asi všade vo svete. Však berieme prvé priečky v alkoholizme. Od nás je už len pár krajín na tom horšie. V Nórsku si na alkohol dávajú veľký pozor, čo beriem ako výborný nápad. Neznamená, že ľudia si tiež nevypijú, ale v menšej miere, aspoň čo sa týka priemeru. Ale zase, keď sa spijú tak tiež vedia poriadne. Rozšíreným drinkom medzi mladými je víno a pivo. Tak predstavte si slovenského mládenca večer na diskotéke v ruke s vínom. V bežnom bare asi nie moc reálne čo? Áno, toto je bežné medzi Nórmi. Alkohol v Nórsku je veľmi drahý, čo sa odráža aj na jeho spotrebe. Mladí sa väčšinou pred akciami stretávajú u niekoho doma na pre-party, nórsky vorspiel. Čo je pre nich naozaj typické je, že každý si nosí svoje drinky v igelitke a po jednom pive, cideri alebo mix drinku si ich odtiaľ počas pre-party vyberajú. "Čo dnes pijeme." "Po koľko sa skladáme?" To tu neexistuje.

zroj: http://www.smietorget.no/
     Čo sa týka predaja alkoholu, ten nie je až tak ľahko a nonstop dostupný. Napríklad v normálnych potravinách nájdete len pivo a cider a mixed drinky, capitan s colou a podobné. Alkohol ako taký kúpite len v špeciálnych obchodoch Vinmonopolet. Tieto obchody sú väčšinou otvorené len do 17,00...plus mínus. V potravinách cez týždeň po 20:00, v sobotu po 18:00 a v nedeľu alkohol nekúpite. A ak máte pod 20 rokov, tak na iné drinky ako pivo a víno zabudnite.


7. Karamelový syr s džemom

     Každá krajina má svoje tradičné jedlá, ale aj kombinácie jedál, ktoré sa pre iných môžu zdať totálne nezmyselné. Pravidlo je, buď sa prispôsob alebo jedz, čo príde tebe na chuť. Jednou z takýchto kombinácii je syr Brunøst s džemom. Tento syr však je zaujímavý tým, že je sladký a karamelový. Ja som si ho celkom obľubila, ale neviem si predstaviť, že by som to mala zaradiť do môjho jedálnička ako pravidelnú stravu. Je to príliš sladké. Či ho jedia aj s niečím iným som sa zatiaľ nedozvedela, ale kamarátka Švédka si ho zvykla dávať na chleba k uhorke a šunke. Skúsila som a tiež to má niečo do seba. Ale, prečo je to také obľúbené jedlo Nórov na to som ešte veru neprišla. Oni však radi vynikajú v niektorých veciach, občas mi to pripomína trochu Ameriku.
Napríklad párky a pizza sú ich národné jedlo. Bez nich by to neprežili. A potom ešte Taco nights v piatok. Bez toho už asi ani ja. 


8. Plastové flaše

     Chrániť si prírodu je podľa mňa prirodzený proces, ktorý však nie je každý schopný vykonávať. U nás na Slovensku radšej zaplatia pokutu Európskej Únii a radšej povedia, že obchody nie sú prispôsobené na zber plastových fliaš ako keby to mali jednoducho zaviesť. V Nórsku je minimum veľkých hyper a supermarketov, ale priestor na plastové flaše majú. Pri nákupe platíte drobné (1 NOK) za každú plechovku a plastovú fľašu (aj za niektoré sklo). Potom nepoškodené, nestlačené plechovky a plastové fľaše vraciate do automatov. Sranda je, že u nás sa pri recyklácii stláčajú, aby nezabrali vo vreci veľký priestor. Tu to nesmiete robiť, lebo vám ich mašina nenačíta. Po odovzdaní fliaš, môžte vytlačiť bloček, ktorý použijete pri platení alebo peniažky venujete na charitu. Mne sa inak veľmi páči ten zvuk, ktorý mašina vydáva pri každej fľaši a plechovke. Ako to funguje si môžte pozrieť nižšie vo videu. :)


9. Salty liquorice

     Čierne pelendreky a hašlerkové všakovaké sladkosti. Typická sladkosť severských krajín. Čím slanšie, tým lepšie. Donedávna som čierne pelendreky nemohla ani cítiť, dnes sú tieto moje najobľúbenejšie...
 ...a na tieto si zas začinám pomaly zvykať, slanšiu som jedla asi už len soľ.

 Síce sú to švédske sladkosti, ale kúpite ich aj v Nórsku. O tom, aké sú slané by vedeli rozprávať moji kamoši, ktorým som doniesla na koštovku. 

Dúfam, že vám blog priniesol niečo nové o tejto krajine. Ak máte aj vy podobné skúsenosti alebo pripomienky, čo by bolo dobré ešte podotknúť, nebojte sa napísať do komentárov.

Pekný večer.

God kveld. :)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára